Löpning och vätskebrist

Träning är en fantastiskt sätt att boosta hälsan och komma i form på. Vid sidan av kostföringen är den en avgörande faktor för hur du mår både fysiskt och psykiskt. Som med allt annat i livet är det dock viktigt att finna en bra balans så att inte träningen blir nedbrytande.

Löpning är en av de bästa och enklaste träningsformerna eftersom allt du egentligen behöver är ett par löparskor. Eftersom vädret i Sverige kan vara, milt sagt, varierat har många löpare ofta frustrerats av att det inte går att springa när som helst. Idag finns det dock högkvalitativa och prisvärda löpband som låter dig motionera hemma när det råder full storm där ute. En annan fördel med ett bra löpband hemma är att det ger dig tillgång till träningen närhelst du vill, till exempel om du vill köra en liten tiominutare mitt under dagen eller göra ett intervallpass på kvällen.

Se upp för brister och bristningar

Den vanligaste skadan som löpare råkar ut för är så kallat löparknä, men också olika bristningar och spänningar i benens och fötternas många muskler och leder. Det beror ofta på bristande teknik eller dåliga skor, eller helt enkelt att du tränar för mycket. Kroppen behöver alltid återhämta sig mellan passen och därför brukar träningsexperter rekommendera att du aldrig gör exakt samma träning två dagar i rad. Det är också viktigt att du äter nyttig, näringsrik kost som förser din kropp med allt den behöver. Många människor tränar för att gå ner i vikt men begår samtidigt det vanliga misstaget att äta för lite, vilket gör det svårt för kroppen att komma igen efter ett hårt pass. När du springer behöver du mycket energi och genom att föra en dagbok över både träningen och kosten kan du uppnå en bra balans. De flesta föredrar att springa på tom mage men direkt efter ett hårt löparpass behöver du fylla på med proteiner och kolhydrater.

Få i dig tillräckligt med vätska

Ett annat problem som kan uppstå när du springer mycket är vätskebrist, Till skillnad från vad många tror är symtomen för vätskebrist inte alltid törst utan kan vara saker som huvudvärk, illamående eller att din urin blir gulare. Många löpare drabbas av så kallad löparmage, det vill säga kramper och diarré, och det kan motverkas genom att vara väl hydrerad när du springer.

Om du ska springa i mer än en timme är det bra att alltid ha med dig vatten och att ta små klunkar med jämna mellanrum. Är det riktigt varmt och du svettas mycket kan du behöva dricka vätska med tillsatta elektrolyter så att du inte förlorar för många mineraler och vitaminer. Du kan hitta bra produkter på apotek eller i butiker som säljer kosttillskott, och det enklaste sättet att få i sig elektrolyter är i form av brustabletter som du har i din vattenflaska.