Bästa hudvården vid träning

När du tränar mycket är det extra viktigt att tänka på vilka hudvårdsprodukter du använder. Vid träning svettas kroppen ut slaggprodukter vilket är en sorts rening av huden. Det är dock viktigt att få bort smutsen från huden för att undvika tilltäppt hy. Se även till att ge huden ordentligt med näring och återfuktning efter ett hårt träningspass. Här kan du läsa mer om den bästa hudvården vid träning.

Rengöring

En bra rengöring är mycket viktigt när du tränar. Helst ska du tvätta bort smink innan träningspasset för att låta huden vara ren. När du svettas och blir varm öppnar sig porerna, vilket ökar risken för att huden täpps igenom om du har smink på dig. Även direkt efter träningen bör du tvätta ansiktet med en mild rengöring eller ett micellärt vatten för att få bort slaggprodukterna som kommit upp till ytan när du svettats.

Vårdande hudvårdsprodukter med aktiva ingredienser

Efter träningen är det viktigt att du tar hand om både kroppen och huden. Ge kroppen återhämtning, näring och vätska. Även huden behöver återfuktning och näring i form av hudvårdsprodukter. Var extra noggrann med det känsliga området kring ögonen. Använd gärna ett serum som är särskilt utvecklat för ögonområdet. Den hyllade storsäljaren Verso super eye serum är ett lätt ögonserum som ger huden ny energi samt förebygger ålderstecken. Verso är ett svenskt hudvårdsmärke som fått mycket uppmärksamhet för deras unika A-vitaminkomplex Retinol 8. Det är åtta gånger mer effektivt än vanligt retinol och är dessutom mindre irriterande. Det reducerar påsar under ögonen och motverkar samtidigt fina linjer och pigmenteringar. Retinol är en viktig ingrediens i många hudvårdsprodukter. Det är ett A-vitamin som även fungerar som en viktig antioxidant. Du kan också ge huden en extra boost genom att få i dig A-vitamin från kosten eller kosttillskott. Vitaminet finns bland annat i morötter i form av betakaroten som kroppen omvandlar till A-vitamin.

Solskydd

Om du tränar på gym behöver du inte oroa dig för solens starka strålar. Om du däremot tränar på ett utegym eller om du är ute och löptränar i naturen måste du se till att använda ett högt solskydd. Det gäller även om du utför lättare träning, exempelvis en rask promenad eller yoga utomhus. Tänk på att du svettas när du tränar vilket gör att solskyddet kan rinna av. Applicera därför solkrämen åtminstone 15 minuter innan träning så att det hinner sjunka in i huden. Använd gärna ett solskydd som är vattenfast så att det står emot svett.