Kosttillskott som motverkar håravfall och optimerar träningen

Träning är en viktig del för att en människa ska kunna hålla både den fysiska och mentala hälsan på topp. Exakt hur du tränar är väldigt individuellt men de flesta experter är överens om att det är allra bäst att jobba både på styrkan och konditionen.

Tyvärr är de flesta mycket upptagna med jobb, skola och livet i allmänhet och det gör att saker som kosten ofta hamnar lite i skymundan. Det ökar risken för vitaminbrist, vilket kan leda till en hel del hälsoproblem och trötthet. Du kan också drabbas av håravfall, både tillfällig och permanent. Som tur är går det att ta itu med det problemet med bland annat PRP-behandlingar och hårtransplantationer och resultaten blir snygga och naturliga. Det är dock viktigt att också gå till botten med varför du drabbades i första taget och visar det sig att det har med vitaminbrist att göra kan du avhjälpa det med hjälp av kosttillskott.

Ämnen som främjar håret och musklerna

Det finns många vitaminer och mineraler som hjälper ditt hår och dina muskler att vara på topp. Om du tränar och svettas mycket händer det lätt att du tar slut på depåerna, och därför kan det vara bra att lära dig vad exakt du behöver för att undvika brister. Några ämnen som du verkligen behöver är till exempel D-vitamin som främjar både energin och håret, såväl som biotin som påverkar din metabolism och hårkvalitet. Du behöver också mineraler som zink, magnesium och järn, såväl som tillräckligt med proteiner som utgör cellernas byggklossar.

Få igång blodcirkulationen

För att ditt hår ska kunna växa är det bra att få igång blodcirkulationen riktigt rejält. Här spelar träningen stor roll, särskilt den typ som får ditt hjärta att slå ordentligt. Komplettera med regelbunden massage för att hålla hårbotten igång så mycket som möjligt. Komplettera gärna med lite förbrännande kryddor och örter i maten, som cayennepeppar och kanel, eller välj antiinflammatorisk ingefära som är bra för mycket, inklusive ditt immunförsvar och näringsupptag.

Undvik dåliga vanor

Förutom alla bra kostvanor och träningsformer du kan stimulera din hårväxt med finns det också vissa ovanor som du helst bör lägga av med om du vill vara stark och ha en vacker hårman. Rökning har till exempel rakt motsatt verkan då den försämrar blodcirkulationen och tillför toxiner till din kropp medan allt för många stylingprodukter också kan göra håret svagare. Se också till att dricka mycket, särskilt om du tränar regelbundet, då du lätt kan bli uttorkad vilket kan påverka allt från din allmänhälsa till ditt hår och din kondition.