Träningstips – Träna din Gluteus Maximus

Träna din Gluteus Maximus

Våran rumpa kan ha många former, den kan vara formad som ett päron, ett äpple, den kan vara bred eller liten. Oavsett vilken form din rumpa har så kan du träna den till att bli lite bättre.

Jag ska gå igenom ett par övningar med er som kommer att hjälpa er att forma Gluteus Maximus, med dessa övningar så kommer ni att kunna uppnå den rumpan som ni alla önskat er, och ni kommer även att se bra ut i bikini till i sommar

 

Den första övningar som jag tänkte gå igenom är ”hunden”, en övning som kanske ser lite rolig ut men som är väldigt bra. Den går nämligen ut på att du ska stå på alla fyra på golvet, hålla ryggen rak och magen spänd. Sedan ska du lyfta på ena benet sidled så att foten kommer i höjd med rumpan. Du kommer då att känna hur det spänns åt i rumpmusklerna och du formar nu din Gluteus Maximus muskel. När du gjort med ena benet så fortsätter du med det andra benet. Du väljer själv hur många gånger du vill göra, men en rekommendation är mer än 10 ggr x 2.

Nästa övning är då en övning som kallas bryggan, detta är en välding bra rumpövning som kommer åt många bra punkter i din rumpa vilket gör det hela jobbigt men effektivt. Lägg dig ner på ryggen på golvet och böjda ben och ha fötterna plant på golvet. Håll armarna längsmed golvet. Ha din mage spänd och ryggen rak. Lyft hela rumpan ifrån golvet och pressa höften emot taket så att du känner rumpmusklerna. Återgå till utgångsposition och repetera! Även här så är rekommendationen att göra 10ggr+ x2

 

Sista övningar som jag täntke gå igenom är då Grodböjen, denna övning är ett effektivt sätt att få rumpan spänd och tajt. Kliv isär med fötterna så att du står brett. Gärna mer än axelbredd, Stå med hälarna lite ihop så att tårna går utåt, sätt händerna vid midjan och håll ryggen rak. Magen ska vara lätt spänd. Sänk nu kroppen rakt nedåt så att knäna böjs utåt. Låt rumpan åka ner emot golvet så långt du kan utan att tappa balansen eller hållning. Repetera, gör även denna övning helst 10ggr+x2

 

 

 

Läs även: Träna din rumpa hemma