Träning och Motivation

Träning och motivationskällor

 

Vad motiverar er till eran träning? Eller, vad motiverar oss? Det finns många som söker motivation till sin träning därute. Det finns vissa som blir motiverade utav bara en liten vindpust och det finns dom som behöver lite mer. Vilken kategori tillhör du? 🙂

 

Det är inget som vi ska behöva ta upp i dagens ämne, men motivation är något som vi ska tala om lite tänkte jag…Med tanke på att jag har satt nya mål inför våran resa till Turkiet så ska jag prata lite om motivation här på träningsbloggen tänkte jag…För att förhoppningsvis få er motiverade till att antingen börja träna eller att kanske fortsätta träna.

 

För min egen motivation så behöver jag ha ett mål, ett mål att uppnå. När jag väl har kommit på det så kör jag efter det. När man sätter mål ska man ta flera faktorer intill uträkningen, du ska inte sätta för lätta mål tex. Inte heller ska du sätta ett sånt mål så att du enkelt kan uppnå det. Och då kommer vi även till den frågan som nu många ställer sig.

”Men hur vet jag vad som är lagom?”

Ta tex, viktnedgång. Du vill gå ner i vikt(Helst fettvikt), vilket är rätt vanligt. Jag brukar räkna 1-1,5kg /vecka och då tar man det lugnt. Det kan vara jobbigt, men du sliter inte så mycket på din kropp som du skulle kunna göra. Det finns dom som kan gå ner 5kg/vecka, men det är inget vidare hälsosamt. Men åter till exemplet,

 

Vad väger jag? Exempel: 100kg och jag vill väga, 90kg, då sätter jag målet till 87, och räknar därefter 8 veckor. Detta är då en liten press på att man ska följa sitt schema och inte spåra ur. Jag vill sätta mål så det finns så liten felmarginal som möjligt, med det sagt så menar jag att jag vill inte ha ett mål som är för lätt. För då kanske jag slarvar, och då blir det oseriöst och då blir det inge bra tillslut.

 

Sätt målen så att ni når dom, men så att ni måste kämpa för att ta er dit.