Vill du veta mer om träning? – Promenera mera

Vill du veta mer om träning?

Brukar du också tänka som jag ”Jag vill lära mig allt om träning, NU!”. En rolig tanke..Ibland törstar jag efter mer information om träning och kosttillskott. Jag har precis börjat lägga in mer konditionsövningar i min träning, jag promenerar varje dag då jag har ett stillasittande jobb så känns det bättre att få röra sig varje dag efter eller innan jobbet. Att promenera ute i naturen är väldigt skönt samt att det tar bort mycket utav stressen i ens kropp samt oro.

Du blir lugn utav att promenera samt att du blir piggare. ”Blir man pigg utav motion?” Är en rätt vanlig fråga när det kommer till träning. Det låter kanske lite konstigt att om du använder dig utav energi så blir du piggare? Hur går det ihop ? Men det är ju inte så svårt som det verkar. När du är ute och går, så använder du ju kroppens energi. Kroppen vänjer sig då vid att du förbrukar mer energi än vad du gör om du sitter stilla. Så om du rör dig dagligen så kommer du höjja din tröskel emot trötthet(att vara seg). Du kommer därmed att bli piggare dagligen.

 

 

 

 

 

 

Promenader behöver inte vara långa, du väljer själv om du vill ta en rask promenad eller bara strosa omkring. Det enda fråga man ska ställa sig är; ”Vill jag förbränna fett med min motion eller vad vill jag?” Det är ju inte bara förbränning motion är bra till för, det finns flera saker som förbättras när du väljer att motionera.

Det är också mycket prat om hur lång tid man ska behöva gå för att börja förbränningen och hela den formeln är ju beroende på din egen kroppsmassa och längd. Jag brukar säga att 30 min promenad är bra, ju mer desto bättre. Själv försöker jag hålla mina promenader till 45min + då jag vill förbränna fettmassa i kroppen. Se då till att du har tillräckligt med protein i kroppen så att du inte bryter ner dina muskler dock. På gymmet väljer jag att köra 16 min på Cross-trainern efter träningen, då Cross-trainern förbränner bäst enligt mig själv.

 

Om du promenerar lika långt som du springer så förbränner du lika mycket energi på din promenad, dock så tar det längre tid. Det är också en sak som många inte tänker på när det väljer om dom ska springa eller promenera.

 

 

 

 

 

No Pain No Gain

/R