Åtta myter om träning

Det du trodde du visste om träning men som var fel

 

Ända ifrån början så fick man lära sig saker som var rätt och fel på gymmet. Det var helt otroligt va det fanns mycket med folk som var pålästa (enligt dom själva.) Och alla var specialist på sina egna områden. PERFEKT! Tänkte man, man kan få proffshjälp när man behöver det som bäst. Icke sa Nicke (Nu fick du vara med i ett inlägg också Nicke ;)).

Det finns dom människor som kommer tjata på dig tills du tror på dom, för att just dom vet bäst. Det kan till och med vara så att det är din närmsta träningspolare som står och snackar gojja. Det kan bli jobbigt. Men det gäller att hålla isär begreppen och faktan.

 

  1. Ät var tredje timme så bränner du mer fett än om du äter med längre mellanrum. Detta är något som du kommer att höra ofta, speciellt utav PT på gymmet då det förmodligen ingår i deras ”felaktiga” näringslära. Det finns bevis här åt båda hållen som bevisar att du behöver äta 3 timmar som att du inte behöver göra det. Det viktiga är att hitta något som passar dig. Så, istället för att tänka ”Han säger ju att man måste göra så” så tänk, ”Vad passar bäst för mig?” . Du ska äta en balanserad kost, när du ska äta bestämmer du själv. Dock helst vid samma tidpunkt som igår.
  2. Ät mindre måltider flera gånger per dag, detta är något som är väldigt ifrån person till person. Så ät dom måltiderna som du känner att du hinner med. Jag personligen tycker det är jobbigare att sitta och äta flera gånger per dag, då det känns som tidskrävande att planera in en måltid lite nu och då. Som sagt, så är detta ifrån person till person.
  3. Ät mindre måltider för att hålla blodsocker nivån under kontroll. Detta är en myt som är taget ur sitt kontext. Ditt blodsocker kommer att anpassa sig efter ditt ”matschema” och därmed så kommer du har kontroll på din blodsocker nivå.
  4. ”Svälta taktiken” , helt värdelös. Ska du gå en hel dag utan att äta bara för att du tror att du förlorar vikt på det sättet? Vad händer då med din kropp? Se till att hålla en balanserad kost, ät mindre om du vill gå ner i vikt. Svårare än så är det inte. Ska du svälta din kropp så ser jag bara nackdelar.
  5. Det finns dom som säger att ens kropp bara kan ta upp 30g protein / måltid?  Och menar därför på att du ska äta flera gånger per dag. Vilket är fel, redan efter 5 timmar efter en måltid så håller din kropp fortfarande på att bryta ner din mat. Så det är en aningen motsägelsefullt om detta skulle stämma.
  6. Fasta gör att dina muskler bryts ner? Den fasta som vi känner till är inte den svält som de menas med att muskler bryts ner. Därför är denna fakta orelevant för oss, så länge du inte svälter dig i flera veckor/månader. Protein bryts ner långsamt och din kropp klarar därför av att bibehålla sig en längre tid.
  7. Det finns dom som hävdar att om du inte äter frukost så kommer du att bli tjockare. Det stämmer inte, dock så är frukosten de målet på dagen som du borde ta för att få energi inför dagen och för att vakna till liv 🙂
  8. Att träna på fastande mage gör att man förlorar muskler och har ingen ork? Fel, många atleter tränar på fastande mage. Såsom mig själv, jag äter aldrig innan jag går till gymmet och kör alltid på tom mage. Vissa kosttillskott som man tar innan träning står det tom ”Ta på fastande mage, 30 min innan träning”

 

Kort och gott ,lita inte på någon än på ditt egna vetande. Haha, nä, men se dig för därute, det finns många myter som säger olika saker. Vissa fakta stämmer vissa inte, sen så är det väldigt mycket baserat på person. Hur är du?

 

No Pain No Gain, kör hårt därute! 🙂

Etiketter: ,